دکوراسیون اداری - طراحی دکوراسیون داخلی سامانه ساز

سامانه ساز سه دهه حضور فعال و خلاق در عرصه طراحی و تولید مبلمان اداری

دکوراسیون اداری - طراحی دکوراسیون داخلی سامانه ساز

سامانه ساز سه دهه حضور فعال و خلاق در عرصه طراحی و تولید مبلمان اداری

آشنایی با انواع ورق های ام دی اف ( MDF )

در یک دسته بندی کلی می توان ورق های ام دی اف را به دو گروه تخته فیبر نیمه سنگین با خواص معمولی یا خواص ویژه طبقه بندی کرد.
این خواص ویژه با اعمال بعضی فراوری ها و تغییرات در فرایند تولید به ام دی اف معمولی اضافه می شود.

در ادامه برخی ورق های MDF با خواص ویژه را معرفی کرده ایم:

ورق های ام دی اف با فرمالدئید کم

میزان انتشار فرمالدئید از ورق های ام دی اف معمولی، به نوع چسب و مقدار بستگی دارد. انتشار فرمالدئید در فضا نباید بیشتر ازgr100/mg ۳۰ باشد. این گونه ام دی اف قابل کاربرد در بسیاری از کاربردهای داخل خانه است. البته وجود تهویه مناسب در محل این ام دی اف ها ضروری است؛ تا فرمالدئید از محیط خارج شود.

گاهی لازم است که ‌ورق MDF با فرمالدئید کمتر یعنی با حداکثر انتشار فرمالدئید gr100/mg ۹ تولید و استفاده شود. ورق های ام دی اف با میزان فرمالدئید کمتر از این مقدار موجود نیست. ام دی اف با فرمالدئید کم برای محیط خاص مثل محیط های گرم و مرطوب، و همچنین برای افراد خاص مثل مدارک کودکان و بیمارستان ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق ام دی اف ضخیم

این ورق بر اساس استاندارد EN-۶۲۲–۵ به دسته های ۴۵–۳۰ میلی‌متر و ۶۰–۴۵ میلیمتر تقسیم بندی می شوند. ورق های ام دی اف ضخیم برای ساخت سازه‌های معماری، ستون‌ها، پایه میز، طاق ها، رویه کاری کابینت، کف نیمکت و… استفاده می شوند.

ورق های ام دی اف نازک

این ورق ها در اندازه های خیلی نازک ۸/۱ میلیمتر تا  ۵/۲ میلیمتر، و از ۵/۲ تا ۶ میلیمتر و ۴ تا ۶ میلیمتر تقسیم شده اند. این ورق ها کاربردهای مختلفی دارند. از جمله موارد کاربرد ورق های MDF نازک، کفی کشوها، پشت کابینت‌ها، رویه درها و… است.

از سایر موارد کاربرد MDF نازک عبارتند از دیوارکوب ها، غرفه های نمایشگاهی، پوشش سقف، صنایع خودروسازی، تخته های انحنا دار و…

ورق های ام دی اف ضد رطوبت

این نوع ام دی اف بیشتر برای مصارف در رطوبت بیشتر از ۸۰٪ تولید می شود. این نوع MDF با افزایش چسب اوره فرمالدئید و یا با استفاده از یک چسب ضد رطوبت ساخته می شود. تمام خصوصیات مثبت ورق های ام دی اف معمولی در این نوع ورق ها وجود دارد. علاوه بر آنکه این ورق ها نسبت به رطوبت استحکام طولانی تری دارند.

ورق های ام دی اف ضد حشرات

این ورق ها با اضافه شدن مواد ضد آتش در حین تولید و یا در روکش ورق ها ساخته می شوند. طبیعتا کاربرد این ورق ها قابل حدس و مشخص است.

ورق های های ام دی اف با وزن کم

به این ورق ها به اختصار LDF و ULDF گفته می شود. این ورق ها برای استفاده در مواردی که وزن کمتر مورد نیاز است و به استحکام بالا نیاز نیست یا به عنوان عایق صدا مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق ام دی اف با وزن مخصوص بالا

ورق های ام دی اف به طور کلی سبک هستند. اما می توان آنها را با اهداف خاص با وزن سنگین تری تولید کرد. درواقع می توان با اضافه کردن فیبر، چسب و فشار در حین پروسه تولید اوراق سنگین تری تولید کرد. ورق های MDF سنگین در کفپوش ها، پله ها، قفسه های صنعتی، میز کار و… کاربرد دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.